Eetfrustraties en dagpatronen - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Madelief Marsman - WaarBenJij.nu Eetfrustraties en dagpatronen - Reisverslag uit Boulder, Verenigde Staten van Madelief Marsman - WaarBenJij.nu

Eetfrustraties en dagpatronen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Madelief

09 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Boulder

Tjonge, dat is lang geleden dat ik hier iets heb geschreven. Meanwhile ben ik al helemaal gecivilized (check die engelse woorden...) en zit er al een behoorlijk ritme in m’n classes. Tijd om eens te vertellen hoe een doorsnee dag (komt nog niet vaak voor) er voor mij uitziet.

Mijn rooster is heel makkelijk, er zit echt een patroon in. Maandag,woensdag en vrijdag om maar mee te beginnen. Ik sta om 7.30 a.m. op. Maak m’n bed op, om het contrast in netheid tussen Sasha’s kant en mijn kant te verkleinen. Dan douchen (heerlijke start van elke dag) en om 8.15 a.m. wordt er op m’n deur geklopt door Sophie en Rachel om naar ontbijt in Libby te gaan.

Voor de duidelijkheid, ff tussendoor, een uitleg over het eetsysteem. Alle freshmen zijn verplicht een “mealplan” te nemen. Je kan er eentje van 15 meals per week nemen, maar ik heb er eentje van 19 meals per week. Dat betekent 3 maaltijden per dag, maar geen ontbijt op zaterdag en zondag. Als je niet al je 19 meals in een week opmaakt, zijn ze weg, want elke week start je opnieuw met 19. Je kan naar een dininghall of een ‘grab-and-go’ gaan. Een dininghall werkt als een lopend buffet, je loopt langs bakken met eten (hmm ‘bakken met eten’ klinkt een beetje als dierenvoer, maar dat is het niet hoor) en schept je bordje(s) vol. Elke dag hebben ze ongeveer wat anders, maar meestal zit er veel gefrituurde dingen tussen. Er is ook een fastfood-bar waar elke dag, altijd, pizza’s friet en spagetti te krijgen zijn. Dus ook ’s ochtens. En ja, er zijn mensen die echt pizza eten als ontbijt.
Gelukkig is er ook een salad bar (ook met fruit) voor de gezonde mensen onder ons, en een broodjes en beleg bar. Voor ontbijt kan je ook voor oatmeal (havermoutpap) kiezen of zelf een wafel maken. Maar dan het gevaar van Amerikaans Overgewicht: de toetjes. Net als de fastfood bar, salad bar en broodjes bar, kan je met elke gewenste maaltijd toekijken op de heerlijke brownies, cheesecakes, ijsjes, chocolate-chip of raisin cookies, cinnamon-rolls, taartjes, chocoladepuddings en alle andere mogelijke zoet + vet + aantrekkelijke etens-combinaties. Meestal te verleidelijk om je ervan te onthouden...
Er zijn twee dininghalls heel dichtbij, Libby en Farrand, en twee waar je een eindje voor moet lopen (want dat is de meest gebruikte manier van transport), Kittridge en Sewall.
Andere mogelijkheid is een grab-and-go: je kiest 1 entree (grote pasta/salade of broodje/sandwich) en afhankelijk van de grab-and-go neem je 2 of 3 sides (drankje, koekjes, zakje chips, rice-crispy treat, ijsje, rozijnen, musli-reep, zoutjes, appel/peer/banaan, bakje soep of kleine pasta of salade). Heel handig als je haast hebt en iets mee wil nemen. Of als je nog niet al je meals hebt gebruikt en flink wil inslaan. Het nadeel is dat het altijd hetzelfde is. De soep verandert en de broodjes en salades ook, maar ze hebben dan maar drie verschillende soorten om tussen te veranderen. Dus voor echte variatie moet je naar een dining-hall.
Wat heel handig is, is dat we hier in Cheyenne een van de beste grad-and-go’s hebben: Piazanos. Niet open in weekenden, maar doordeweeks open tot 11 uur ’s avonds voor de late eters en snackers. Alle dininghalls hebben ook een grab-and-go.
Voor andere aankopen zoals chocoladepoeder en melk (ja, vooral voor die combinatie) of tandpasta kan je naar Emporium at Farrand gaan. Dan gebruik je je ‘munch-money’: bepaald bedrag dat bij je meal-plan is inbegrepen.
Hoop dat die uitleg duidelijk en volledig genoeg is.

Maandag, woensdag en vrijdag dus. M’n eerste les is om 11 uur, dus ga ik van 9 tot twee voor 11 studeren. Dat is vaak prime-time (net als 2 tot 5 ’s middags), en dus zijn alle vleugels bezet, maar gelukkig speel ik twee instrumenten.
Tussen 01.30 en 2.00 heb ik heel even pauze om te lunchen en tegelijkertijd m’n ouders op de hoogte te houden via skype. De rest van de dag bevat activiteiten als: naar lessen gaan, instrumenten studeren, huiswerk maken, rondhangen in kamers van hallgenoten en naptime (= slaapje, varierende lengte van 15 min tot 2 uur).
Dinsdag en donderdag zijn m’n drukke dagen met 6 en 5 lessen, waaronder een viool-en pianoles. M’n eerste les op die dagen begint al om 8 uur! En het zijn ook de dagen waarop ik jazz ballet class heb.
Omdat ik zo vroeg al in de les moet zijn, eet ik op m’n kamer een bakje yoghurt met cornflakes. Alleen...naturel yoghurt is een zeldzaam product. Ik ken maar 1 winkel die het heeft. Meeste winkels hebben wel uber-zoete fruityoghurtjes, maar geen naturel. Zelfs “the shop that has everything made since humankind excists” (quote van Sophie), namelijk Wallmart, heeft GEEN naturel yoghurt. Nu denk je waarschijnlijk “waar zit je toch over te zeuren”, maar het is echt frusterend. Wallmart heeft echt alles (behalve naturelyoghurt, auto’s, vliegtuigen, raketten en waardevolle muziekinstrumenten), om even een kleine selectie te noemen: fietsen, computers, cosmetica, knutsel-spullen, alle soorten en maten van kasten, kussens, laptops, tv’s, koelkasten, magnetrons, afwasmiddel, ventilators, bureau’s, kleren, schoenen, schriften, pennen, servies, cd’s, dvd’s, tassen, spiegels, oorbellen, eten (behalve naturel yoghurt), lampen, prullenbakken, slaapzakken, stofzuigers, boeken, wekkers, paraplu’s, posters, en nog veel meer. En het zou Amerika niet zijn als ze niet van alle producten minstens 20 soorten hadden. Je wordt compleet gek in die winkel want je weet niet waar je moet beginnen om je afwasmiddel en tissues te vinden.
Voor de naturel yoghurt moet je bij Whole-foods zijn, een winkel met de grootse collectie aan macro-biotische en andere enigzins goed-voor-het-mileu-zijnde (meer dan alleen mileu-vriendelijke) producten. Gelukkig is die een kwartiertje lopen om daar te komen.

In de volgende blogs vertel ik alles over m’n classes, m’n trip naar denver en bizarre ervaringen en verhalen! En heel leuk van iedereen die berichtjes en reacties op m’n blogs schrijft...! Thanks mechteld en virginia!!

• 10 Oktober 2009 - 08:31

Annette:

Volgende keer zal ik meteen m'n naam boven m'n reactie zetten sorry ;)

• 23 November 2009 - 00:01

Nick:

Hoi Madelief, leuk om een paar verhalen van je reis naar Amerika te lezen. Ik dacht; ik laat even weten dat ik langs ben geweest.

Gr. Nick